۱۳۸۷/۰۹/۲۱

گفت و گو های کاوه عباسیان(سخنگوی گروه دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب )،محمد مسعود سلامتی (عضو شورای مرکزی جبهه دمکراتیک ایران) و مهرداد بزرگ(عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت) راجع به تجمعات دانشجویان در 16 آذر 87
کاوه عباسیان: چیزی که حائز اهمیت است این است که تجمعی که در دانشگاه تهران و شیراز و همدان و مازندران و دانشگاه های دیگر برگزار شد نشان داد که حاکمیت با تمام توان خود هرچه قدر تلاش کند حتی با استفاده از بالاترین قدرت خود و نهاد اعتبار دهنده خود یعنی رهبری نمیتواند جنبش دانشجویی را خاموش کند چرا که خواست مردم تحت ستم است که کشور خود را در جامعه و در دانشگاه نمایندگی میکند.
نیروی بسیجی ای که می آید و فریاد میزند انقلاب فرهنگی اجرا باید گردد ،استاد آمریکایی اخراج باید گردد،هیچ ربطی به خواسته های مردمی ندارد.
محمد مسعود سلامتی :ما همیشه شاهد بودیم در حاکمیت که در طول این نیم قرن اخیر که تلاش میکرد تا از مراسم 16 آذر که نماد مبارزه طلبی جنبش دانشجویی است ممانعت کنند. امسال طرح جدیدی ارائه دادند و آن این بود که با برگزاری مراسم دولتی مراسم دانشجویی را بی رنگ کنند. خوشبختانه با هوشیاری که دانشجویان و فعالان سیاسی از خود نشان دادند، این مسئله فاش شد و حاکمیت نتوانست آنچه را که میخواهد به طور کامل اجرا کند و همه شاهد عقب نشینی حاکمیت بودیم.
مهرداد بزرگ : برخوردی که روز 16 آذر حاکمیت مقتدر با جنبش دانشجویی به نفع خود انجام داد کاملاً منفی جواب داد. تجمعات با شکوه 2000 نفره برگزار شد اما تعداد دانشجویانی که از داخل دانشگاه همراه تجمع شدند امسال خیلی بیشتر بود .
امسال آقای خاتمی و آقای احمدی نزاد قصد داشتند که در دانشگاه حضور پیدا کنند و تاجایی که ما دیدیم اکثر این برنامه هایی که قرار بود این آقایان در این روز برگزار کنند منتفی شد .
کاوه عباسیان :اگر آقای خاتمی در مراسم 16 آذر در دانشگاه حضور پیدا می کرد با جنبش شدید دانشجویان مواجه میشد.
محمد مسعود سلامتی : جنش دانشجویی در طول زمان همواره پیشرفتی در حرکت های خود را شاهد بوده. یکی از این ابعاد هم ، همگرایی بین افراد دانشجویی است که ما در این اواخر شاهد آن بودیم. و من فکر می کنم مراسم 16 آذر امسال درواقع یک نقطه اوجی در همسویی و همگرایی بود. یعنی گروه های دانشجویی ضمن اینکه مواضع خاص خودشان را دارند، در مسائلی که نیاز به همفکری و تعامل مشترک هست به یک وحدت نظر رسیده اند؛ بدون اینکه حتی راجع به این مسئله جلساتی داشته باشند یا از قبل هماهنگ کرده باشند، ما شاهد این بودیم که این موضوع را امسال به خوبی به اجرا گذاشتند.
مهرداد بزرگ : برگزاری مراسم های 16 آذر در دانشگاه های مختلف کشور نشان داد که جنبش دانشجویی در ابتدای امر ، جدای از طیف بندی های سیاسی که بین آن وجود دارد یک اتحاد عمل تاکتیکی همیشه وجود دارد که میتواند در طی مراسم های مختلف،در یک سری کارهای مختلف، کارهای تاکتیکی بتوانند با هم یک همبستگی و اتحادی داشته باشند که در برابر آن، همبستگی و اتحاد حاکمیتی که در برابر جنبش دانشجویی قرار گرفته، بتوانند مقاومت کنند تا دانشگاه را به عنوان سنگر آزادی برای همیشه حفظ کنند.

هیچ نظری موجود نیست: